сряда, 27 април 2011 г.

Автомобили - чудо

Автомобилът разкрива много за съответния собственик. Същото се отнася и за размера на колата. Микроавтомобилите обаче представят една друга история – за възкръсването на Европа от руините след Втората световна война. Микроавтомобилите, също наричани „коли-балон”, са особено харесвани от европейците, опитващи да се върнат към нормален живот след унищожителната война. Тези превозни средства се превръщат в символ на период на удвоена енергия и крайни ограничения, довели до появата на изумително разнообразие от автомобилни дизайни.  
кола-балон 
Микроавтомобилите са относително евтини – както като цена, така и като поддръжка. Най-успешните модели са разработени от самолетни инженери и от производители, интересуващи се от продукция за гражданското население. „Граалът” на микроавтомобилите бил моделът „Месершмит” на известния немски производител на самолети, на когото временно забраняват да прави самолети и той е принуден да се занимава с друго производство.

Фриц Фенд, бъдещият изобретател на „Месершмит”, създава своя първи автомобил като средство за транспортиране на инвалиди от войната. Специално проектиран за хора, изгубили крайници по време на войната, „ФЕНД Флицер 101” е без педали. През 1952 г. Фенд споделя с Месершмит идеята за производство на малки моторни превозни средства. Първата кола, произведена от Месершмит по линия на договора му с Фриц Фенд, е „ Месершмит КР175”, като после от заводите му излизат над 9000 други микроавтомобили. Най-известният сред тях е триколесният моторолер с кабина „Kabinenroller”.

  Месершмит КР175             
„Най-малката кола масово производство, правена някога” е триколесната „Пел П 50”, пусната на пазара на британския остров Ман и снабдена с допълнителни удобства. Това „бебче” е категоризирано като мотоциклет, за да не се налага на притежателя й да плаща пътен данък. Освен това, за управлението й не се изисквала шофьорска книжка, което било голямо предимство, тъй като по това време повечето хора в Европа нямали такава. Максималната скорост на „Пел П 50” била 80 км/ч., но тя не можела да прави обратен завой, затова когато човек искал да я паркира, трябвало да мине отзад на колата, където имало дръжка, да я повдигне и да я завърти.
В музея на микроавтомобилите „Брус Вайнер” в Мадисън, Джорджия, могат да бъдат видени над 350 от тези „малки чудеса”. Музеят е основан от Брус Вайнер, натрупал богатство от продажбата на дъвки „Дъбъл Бъбъл” („Двойно балонче”). Колата-балон и Кралят на „Двойно балонче” били създадени един за друг.

Модата на колата-балон продължава едва десетилетие, но оказва силно влияние дори върху тези, които впоследствие сменят своя микроавтомобил за по-голям, по-удобен и по-надежден.

Няма коментари:

Публикуване на коментар